undersøgelse af knæet

Løberknæ hvad er det og hvad gør jeg?

Hvad er løberknæ?

Relevante muskler løberknæ

Musklerne som er relevante i forhold til løberknæ

Løbeknæ eller runners knee kaldes i fagsprog for “tractus iliotibialis friktions syndrom” eller iliotibial band syndrome(ITBS)

Navnet viser at det er det lange senestrøg på ydersiden af låret, som har friktion. Friktionen sker mod lårbensknoglen (femur).

Løberknæ er den primære årsag til smerter på ydersiden af knæet. Den kaldes løber knæ da det oftest opstår under løb, men helt op til 20% af overbelastningsskaderne i cykling er løber knæ . Så derfor kan det sagtens opstå uden du har løbet. (1,2)

Hvordan føles det?

Løberknæ

Smerten kommer ved friktion mellem knogle og sene

Nogle mærker smerterne på ydersiden af knæet omkring den laterale epikondyl, kan ses på billedet. Hvorandre mærker det på ydersiden af låret og måske op i balden.

Den friktion som opstår, den mærkes både når knæet bøjes og strækkes og derfor kan det variere meget hvornår smerten opstår.

Smerten kommer sjældent i hvile, da det er en overbelastning, men ses oftest efter længere varende aktivitet. (3)

Hvad kan jeg selv gøre?

Skaden kommer oftest ved for hurtig progression af træning, derfor kan du starte “forfra” og tage nogle små løbeturer og langsomt øge distance og hastighed(4). En god måde at bygge ens løb op på er beskrevet i vores løberguide for begyndere du kan læse mere her.

Det kan for nogle hjælpe med udstrækning på ydersiden af låret og balden. Der er ikke evidens for virkningen af udstrækning, men har man ondt er det værd at prøve. (5)

Hvordan foregår en behandling

Man vil forsøge et langt stykke af vejen at lave konservativ behandling.

Konservativ behandling

Træning

Skaden kan have mange årsager, men skyldes oftest nedsat styrke i hoften (6,7)

hoftens udadarbejdende muskler (Abduktorer) hvor den primære muskel er gluteues Maximus (balde musklen)

Manuel terapi

Manuel terapi er en samlet betegnelse for akupunktur, massage og cupping, da alle tre behandlingsformer arbejder mod at afslappe muskulaturen og blødgører muskelsenen.

Da muskelsenen sjældent er årsagen, men istedet den muskel den kommer fra, vil der med denne skade være fokus omkring balden og lænden, på trods af smerten er ved knæet

Hvordan ser det ud i fremtiden?

Normalt vil folk mærke en bedring relativ hurtigt efter 1-3 behandlinger, men for at være sikker på dette ikke kommer tilbage er det vigtigt at lave en fysioterapeutisk undersøgelse.

Undersøgelsen går ud på at finde årsagen til skaden opstår der kan være mange årsager: fodstilling, valg af sko, løbestil, muskelsalve mm.

Men følger man en langsom progression og medtager styrke træning i ens program burde man kunne holde sig skadesfri.(8)

Referencer

  1. https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/knogler-muskler-og-led/sygdomme/knae/loeberknae-runner-s-knee/
  2. https://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/loeberknae.htm
  3. http://www.health.com/pain/runners-knee#07-manage-runners-knee-pain
  4. https://move2peak.dk/viden/loeberknae/
  5. http://aktivtraening.dk/traening/skader/loeberknae/hvordan-slipper-jeg-af-med-et-loeberknae
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28543791
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27693442
  8. https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/ortopaedi/tilstande-og-sygdomme/knae/loeberknae-runner-s-knee/
social position