Træningsterapi

Hvad er træningsterapi?

Træningsterapi er den typiske form for Fysioterapi. Fysioterapeuten ser en skade og arbejder på at finde årsager.

Årsagerne til en skade kan være mange, men man vil oftest se muskulær ubalance som en af årsagerne.

Hvorfor skal jeg lave øvelser?

Når man for behandling med eksempelvis massage, akupunktur eller cupping vil der være fokus på symptom behandle og fjerne den smerte klienten kommer med.

Får man øvelser er de lavet til at træne din krop op så du kan holde dig skadesfri.

Hvilken type træning

Der findes flere former for træning jeg vil i denne artikel lave en kort beskrivelse af hvad du kan forvente af mængden af træning samt hvad formålet med træningen er.

Stabilitetstræning

Stabilitetstræning har til formål at træne stabilitet over et eller flere led.

Det kan variere med antallet af gentagelser pr øvelse, da det oftest har fokus på kontrol frem for styrke.

“Hellere udfører en øvelse korrekt end 10 forkert”

Når der trænes stabilitetstræning er fokus på at gøre øvelserne ofte, så du vil normalt blive bedt om at træne hverdag.

Styrketræning

Der findes flere former for styrketræning

Eksplosiv styrketræning

Når man træner eksplosiv styrke træning har man høj vægt, tager få gentagelser men alle laves eksplosivt

belastningen skal være så høj at man  kan tage max 3 gentagelser. 

Muskeludholdenhed

Når man træner muskeludholdenhed er der fokus på at træne med lav vægt men mange gentagelser.
man træner typisk med +15 gentagelser og belastningen skal være så let at man kan tage mindst 20 gentagelser.

 

Holdningskorrigerende

Ligesom med stabilitetstræning er det vigtigt at man laver træningen så ofte som muligt.

Det er svært at vende sin krop til en ny holdning og derfor vil man oftest i starten blive korrigeret med eksempelvis kinesiotape

Jeg forsøger at du hurtigst muligt skal korrigere selv, uden tapen.

Du vil oftest få 1-2 øvelser som skal udføres få gange i streg, men flere gange i løbet af dagen.

 

Lidt har også ret

Mange Fysioterapeuter giver sedler med 5-10 øvelser, jeg mener dette bliver uoverskueligt og så får man ikke gjort det.

Jeg forsøger at nøjes med 1-3 øvelser, i troen på man får lavet dem.

“Du skal ikke ægrer dig over hvad du missede, men glæd dig over hvad du når”

Jeg tror hvis man kun får 3 øvelser bør det være muligt for alle at kunne nå i en ellers stram tidsplan.

Undersøgelser viser at det ikke er mængden af træningen, men at hyppigheden er ligeså vigtig. Du kan læse mere om dette forsøg hvor de testede i forhold til kontor ansattes hovedpine smerter i forhold til forskellige interventioner.

Træningsudstyr

Jeg mener du kan træne hele kroppen ved hjælp af en træningselastik og kreativitet, og hos Fysioman har vi begge dele.

Du behøver ikke dyre Fitness abonnementer, da jeg vil altid forsøge at gøre det så nemt for dig som muligt, selvfølgelig hvis du har adgang til et fitness center kan dette også anvendes.

på vores instagram profil vil der komme løbende billeder op når der bliver testet nye trænings redskaber. Derudover kan du på vores Facebook og vores Youtube kanal se videoer der viser hvordan du skal træne mod specifikke problemstillinger.