Smerter i lænderyggen er normalt, men skal trænes væk
ryggen

Hold i lænden og andre smerter

Smerte over lænden

Ca. 30% af den danske befolkning har haft lændesmerter inden for de seneste 2 uger (1).

Dette gør vi ser rigtig mange i klinikken, som oftest kan afhjælpe problemerne med ganske simple øvelser eller massage.

Det er vigtigt hvis man er bange for hvorfor disse smerter opstår da det kan være en diskusprolaps eller lignende skade og derfor en god idé at blive tjekket af en professionel.

Smerte:

Man kan opleve ømhed over hele lænden, nogle mennesker føler stikkende smerter, efter bestemte aktiviteter. De fleste har det godt af at holde sig i gang, men får ondt af at ligge eller sidde for længe.

Låsning:

Nogle mennesker oplever nedsat bevægelighed over ryggen og at de dårligt kan bukke sig ned.

Udstråling til benet:

Som fysioterapeut oplever jeg tit det bare er balde muskulaturen som trykker på nerven og derved kan massage og udstrækning hurtigt afhjælpe problemet.

Årsager til ubehag

Der kan findes mange årsager:

• Tunge løft, så man har overbelastet muskulaturen
  • Forkert siddestilling, hvis man arbejder og spænder unødigt op i længere tid
  • Forkert bevægelse, dette sker oftest når man laver roterende bevægelser i ryggen

Hvad kan man gøre for at undgå det?

Op mod 75% af lændeproblematikkerne kommer af en uspecifik årsag og kan derfor være svært at komme med specifikke årsager, jeg har samlet de typiske problematikker jeg ser.

• Styrke corestabilitet (2),tal med en træner eller fysioterapeut om hvordan
  • Skifte arbejdsstilling

“Den bedste arbejdsstilling er den næste”

• Bevægelse er godt, forsøg at få lavet bevægelse af ryggen i løbet af dagen.
  • Undgå overbelastning, del vægten op hvis muligt. Tænk på din løfteteknik(3)

Hvad kan man gøre når man har ondt?

Hold dig aktiv.

Det værste man kan gøre er at sygemelde sig og ligge i sengen. Gå nogle ture eller lav nogle kontrollerede bevægelser af ryggen.

Smertestillende

Nogle spiser ipren andre foretrækker varmecreme, muskelsalve mm.

Du bør finde den kombination af smertestillende som virker bedst for dig og din skade, husk på det ikke behøver være det samme til alle skader.

Hvordan kan man behandles?

Massage

Massage vil de fleste opleve fjerner smerten og personen får bedre bevægelighed. Mærker du ikke umiddelbar effekt af massagen, anbefales det at prøve noget andet.

Fysioterapi

Fysioterapi vil kombinere træning, massage og mobilisering, men også hjælpe dig med at finde årsagen til dine problemer. Fysioterapi kan også hjælpe med at mobilisere dit bækken og rygled for at give dig større bevægelsesfrihed.

Du vil være nødt til at booke lidt længere behandling første gang du kommer hos fysioman,da vi forsøger at finde årsagen til problemet.

Træningsterapi

For mange mennesker vil en kombination af stabiliserende øvelser og styrke øvelser være en god kombination til at komme lændeproblematik til livs(4,5). Det kan være svært at vide hvordan du skal starte, da coren er et kompliceret område

Akupunktur

Det er ikke lykkedes at finde forskning på akupunkturens effekt på lændesmerter, men erfaringen i klinikken viser en tendens til at akupunktur kan være rigtig godt til at løsne musklerne tæt på korsbenet. Når der anvendes akupunktur vil der være effekt med det samme (efter 25 min behandling), er man bange for nåle kan cupping anvendes istedet for

Kinesiotape

Kinesiotape kan hjælpe med at aflaste lænden, når tapen er påsat holder den 3-5 dage. Det er dog vigtigt at kinesiotape kun anvendes i starten for du hurtigere kommer over din skade. Kinesiotape må ikke blive en fast del af dig, men bør kombineres med fysioterapi eller træningsterapi. Kinesiotape har også meget få dokumenteret effekter og det er ikke lykkedes at finde nogen på lændeproblematik, men erfaring på egen krop siger at det kan føles aflastende og derved give ro til musklerne i området.

Referenceliste

social position