Tennisalbue og musearm - øvelsen som fjerner smerten øjeblikkeligt

Tennisalbue – en øvelse som fjerner den

Tennisalbue og musearm er det samme, men hvordan kommer jeg af med smerterne i albuen, få mere viden om skaden, hvordan du forebygger og behandler skaden.

Hvad er tennisalbue

Tennisalbue er en overbelastnings skade som kan komme ved ensformigt arbejde (eks. kokke, tjenere, tømrer mm) og specielt hos folk som dyrker ketcher spil, eks. tennis, squash og bordtennis.

Tennisalbue kaldes fagligt for epicondylitis lateralis og betyder at det er en betændelsestilstand omkring albuen på tommelfingersiden.

Tennisalbue sker for 1-3% af befolkningen, dette ses hyppigere hos kvinder ældre end 45, men stadig flest tilfælde ses hos idrætsaktive i ketcher sport der er rapporter med op til 50% i denne målgruppe.(1)

Hvorfor får man tennisalbue

Man kan få det på to måder, enten ved akut overbelastning, eller længerevarende overbelastning.

Akut overbelastning:

Denne type skader opstår typisk ved sport, hvor man øger træningsmængden eller belastningen, eks. spiller med en ny ketcher (2).

Længerevarende overbelastning:

Er typisk den mere arbejdsrelaterede overbelastning, at man i flere timer i løbet af dagen overbelaster armens muskler en lille smule.

Symptomer på tennisalbue

Man vil mærke smerte på tommelfinger siden af albuen som ses på billedet.

smerten kan opstå ved mange ting

• man giver hånd
  • man skal løfte ting
  • ved bagudbøjning af håndleddet*

Hvordan stilles diagnosen

Normalt vil det være nok med en samtale med fysioterapeut eller læge, der kan evt. blive foretaget forskellige test som ligner dem der blev nævnt i symptomer.

Der kan også laves en MR scanning eller ultralyds scanning, men disse behøves oftest ikke da det er en meget karakteristisk skade.

Hvordan behandles tennisalbue

Aflastning:

Som fysioterapeut anvender i ofte begrebet aktiv hvile, det betyder man skal forsøge at mindske de aktiviteter der gør ondt, men stadig forsøge at anvende armen så meget som muligt. Så går man til egen læge vil man formentlig høre “ du skal bare holde den i ro”, her mener han formentlig aktiv hvile, som kan være nok til at smerten forsvinder.

Udspænding:

Det er almindeligt at folk strækker på musklen når den gør ondt. Det er ikke lykkedes at finde dokumentation på at det virker helende eller smertedæmpende, så vores anbefaling er syntes DU at det virker fortsæt med at strække ud.

Træningsterapi:

Det er vigtigt man først har aflastet den så man ikke træner den yderligere imens den er øm. Når smerten er aftaget kan man påbegynde træningsterapien med nogle få simple øvelser som kan laves i hjemmet og ses på denne video.

det er vigtigt at øvelserne laves uden smerte og bør anvendes for at forebygge nye tennisalbuer.

Hvis man får behandling for sin tennisalbue vil træningsterapi altid være en del af behandling som så vil kombineres med anden form for behandling, da der ikke er dokumentation på den bedste sammensætning er det behandlerens og patientens egne vurderinger som vægter højest (3)

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=1ReAPH1GUjw[/embedyt]

Mulligan mobilisering:

Mulligan mobilisering virker bedst når en terapeut foretager det på en, men der er også udviklet selvmobiliserings øvelser.

Disse øvelser gør for de fleste mennesker at man mindsker smerten øjeblikkeligt og nogle oplever at smerten helt forsvinder. Generne ved tennisalbue vil hurtigere forsvinde med Mulligan therapy, men klientens Outcome er det samme uanset hvilken behandlingsform som anvendes (4,5)

Hvis du har taget 3 sæt af 10 og du stadig ikke mærker en bedring er det ikke Mulligan terapi der skal anvendes til din skade.

videoen er øverst i artiklen, øvelsen er simpel og kan lave de fleste steder.

Akupunktur:

Ved triggerpunkts akupunktur anvender vi nogle små nåle 15mm eller 30mm som sættes i et eller flere aktive triggerpunkter. Akupunkturen vil have samme effekt som ved massage og vil sørge for at der kommer øget blodcirkulation til det belastede områder.

Cupping:

Cupping behandlinger vil være et godt alternativ til akupunkturen, cupping har samme formål. Cupping opnår øget blodcirkulation ved at suge overhuden op. Denne behandlingsform kan medfører mærker hvor cuppen har siddet, og dette skal man overveje inden behandlingen foretages.

Du kan læse yderligere om Cupping terapi her.

Ultralyd,laser eller shockwave

Disse behandlingsformer er ved at blive populære igen, men den videnskabelige dokumentation følger ikke helt med og derfor anvender vi ingen af disse hos Fysioman.

* Man har håndfladen liggende på bordet og derfra bukkes håndleddet, man kan evt. ligge lidt modstand på håndryggen.

Referenceliste

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16968862
  2. Idrætsskadebogen, Thorsten Hansen og Michael Krogsgaard
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=acupuncture+tennis+elbow